Skip to main navigation Skip to main content Skip to page footer
Menu

ΘΕΩΡΙΑ ΚΙΝΗΜΑΤΟΓΡΑΦΟΥ ΙΙΙ: ΟΠΤΙΚΟΑΚΟΥΣΤΙΚΑ ΕΙΔΗ ΚΑΙ ΑΦΗΓΗΣΗ

KΩΔΙΚΟΣ ΜΑΘΗΜΑΤΟΣ: 46501

ΤΥΠΟΣ: ΕΠΙΛΟΓΗΣ

ΕCTS: 5

EΞΑΜΗΝΟ: 7ο

ΓΛΩΣΣΑ ΔΙΔΑΣΚΑΛΙΑΣ: ΕΛΛΗΝΙΚΗ

 

ΑΝΤΙΚΕΙΜΕΝΟ ΜΑΘΗΜΑΤΟΣ


Αφετηρία του μαθήματος θα αποτελέσουν σύγχρονες τάσεις της αφηγηματολογίας στα οπτικοακουστικά είδη (Seymour Chatman, David Bordwell & Kristine Thompson) με στόχο την γνωριμία με διαφορετικές μορφές αφήγησης (κλασσική αφήγηση, μοντερνιστική, μετα-κλασσική, παραμετρική, μη-αφηγηματικός κινηματογράφος κ.α.), μέσα από την εξέταση παραδειγμάτων.

Το μάθημα θα επικεντρωθεί στην ανάλυση των διαφορετικών οπτικοακουστικών ειδών: ξεκινώντας από τον κινηματογράφο τεκμηρίωσης και την αποτύπωση της πραγματικότητας, θα παρουσιαστούν οι διαφορετικές μορφές του ντοκιμαντέρ, η ιστορική του εξέλιξη και οι πιο σημαντικές του τάσεις, δίνοντας ταυτόχρονα και τη δυνατότητα στις φοιτήτριες και τους φοιτητές να πειραματιστούν με τις διαφορετικές τεχνοτροπίες και τεχνικές του είδους. Ντοκιμαντέρ παρατήρησης, Cinema verité, λυρικά ντοκιμαντέρ, συμφωνίες πόλεων, δημοσιογραφικό ντοκιμαντέρ, επιτελεστικό ντοκιμαντέρ κ.α.

Στη συνέχεια το μάθημα θα εστιάσει στην έννοια του είδους (genre): με αφορμή θεωρήσεις του είδους από τον Rick Altman και τον Steve Neale θα συζητήσουμε για την ιστορία και τις συμβάσεις των κινηματογραφικών ειδών, με έμφαση στον υβριδικό και διαμεσικό τους χαρακτήρα, καθώς επιβιώνουν σε διαφορετικά μέσα (κινηματογράφος, τηλεόραση, διαδίκτυο, λογοτεχνία, graphic novel, video games κ.α.). Έτσι θα συζητηθούν για παράδειγμα η μετάβαση από το κινηματογραφικό είδος του μιούζικαλ στο video clip, οι μορφές της αφήγησης του εγκλήματος και της αστυνομικής διερεύνησης, από τη pulp λογοτεχνία στο film noir, το neo-noir και στη σύγχρονη τηλεοπτική μυθοπλασία, η εξέλιξη του western από το κλασσικό Χόλυγουντ στο ρεβιζιονιστικό western των 70s και στο σύγχρονο περιβαλλοντολογικού ενδιαφέροντος μετα-western, όψεις  της ταινίας τρόμου, από τα χαμηλού προϋπολογισμού b-movies στα blockbusters και στο post-horror, Χολιγουντιανές και μοντερνιστικές μορφές της ταινίας επιστημονικής φαντασίας, κ.α. Ταυτόχρονα, ο κινηματογράφος είδους δίνει την αφορμή για να γνωρίσουν οι φοιτητές/τριες κείμενα της σύγχρονης πολιτισμικής και πολιτικής θεωρίας και να εφαρμόσουμε πάνω σε συγκεκριμένα παραδείγματα κριτικές προσεγγίσεις όπως η μετα-αποκιοκρατική θεωρία, το μεταμοντέρνο, η αποαποικιοποίηση (decolonization), η έννοια του ανοίκειου στην ψυχανάλυση, θεωρίες φύλου κ.α.

 

ΒΙΒΛΙΟΓΡΑΦΙΑ


  • Schatz, Thomas (2013) Taείδη ταινιών του Χόλιγουντ. Φόρμουλες, Κινηματογραφία και σύστημα παραγωγής των στούντιο Θεσσαλονίκη: University Studio Press
  • Fisher, Mark (2023) Το αλλόκοτο και το απόκοσμο, Αθήνα: Αντίποδες
  • Altman Rick (1999) Film/Genre London: Palgrave Macmillan
  • Bordwell, David (1985) Narration in the Fiction Film, New York & London: Routledge
  • Chatman, Seymour (1980) Story and Discourse, Narrative Structure in Fiction and Film, Ithaca & London: Cornell University Press
  • Chatman, Seymour (1990) Coming to Terms. The Rhetoric of Narrative in Fiction and Film Ithaca & London: Cornell University Press
  • Kahana, Jonathan (2016) The Documentary Film. History, Theory, Criticism, Oxford: Oxford University Press
  • Kuhn Annette (2003) Cultural Theory and Contemporary Science Fiction Cinema, London & New York: Verso
  • Naremore, James (2008) More than Night. Film noir in its Contexts, Berkeley: University of California Press
  • Neale, Steve (2000) Genre and Hollywood New York & London: Routledge
  • Rialton Diane & Watson Paul, (2011) Music Videos and the Politics of Representation, Edinburgh: University of Edinburgh Press
  • Schatz, Thomas (2013) Taείδη ταινιών του Χόλιγουντ. Φόρμουλες, Κινηματογραφία και σύστημα παραγωγής των στούντιο Θεσσαλονίκη: University Studio Press
  • Stam, Robert, Burgoyne Robert, Flitterman-Lewis Sandy, (2010) Νέες προσεγγίσεις στη σημειωτική του κινηματογράφου, Αθήνα: Μεταίχμιο
  • Στεφανή, Εύα (2007) 10 κείμενα για το ντοκιμαντέρ, Αθήνα: Πατάκη