Skip to main navigation Skip to main content Skip to page footer
Menu

ΘΕΩΡΙΑ ΚΙΝΗΜΑΤΟΓΡΑΦΟΥ Ι: ΕΙΣΑΓΩΓΗ ΣΤΗΝ ΟΠΤΙΚΟΑΚΟΥΣΤΙΚΗ ΓΛΩΣΣΑ

KΩΔΙΚΟΣ ΜΑΘΗΜΑΤΟΣ: 46402

ΤΥΠΟΣ: ΥΠΟΧΡΕΩΤΙΚΟ

ΕCTS: 5

EΞΑΜΗΝΟ: 4ο

ΓΛΩΣΣΑ ΔΙΔΑΣΚΑΛΙΑΣ: ΕΛΛΗΝΙΚΗ

 

ΑΝΤΙΚΕΙΜΕΝΟ ΜΑΘΗΜΑΤΟΣ


Το μάθημα αποσκοπεί στην εις βάθος διερεύνηση όλων των στοιχείων που ανήκουν στο χώρο της κινηματογραφικής και οπτικοακουστικής γλώσσας. Οι φοιτητές/τριες θα εμβαθύνουν σε ζητήματα κινηματογραφικής γλώσσας, αφενός μέσα από τη χρήση και κατανόηση των δομικά στοιχεία του κινηματογράφου (πλάνο, καρέ, κάδρο, σεκάνς), και μέσα από την εξοικείωση με τους κύριους όρους της κινηματογραφικής γλώσσας (mise-en-scène, μοντάζ, αφήγηση κλπ). Εικαστικό και αφηγηματικό λεξιλόγιο του οπτικοακουστικού έργου (φορμά, σύνθεση του κάδρου, κινήσεις κάμερας, γωνίες λήψεις, οργάνωση του χώρου). Τεχνολογία, υλικότητα και μορφή στον κινηματογράφο (φιλμ και ψηφιακά μέσα, χρώμα, ήχος, πλαίσιο προβολής και θέασης κλπ).

Ταυτόχρονα θα έρθουν σε μια πρώτη επαφή μέσα από κείμενα με βασικές θεωρητικές έννοιες και προσεγγίσεις της κλασσικής θεωρίας του κινηματογράφου, όπως ο ρεαλισμός, η φαινομενολογία, η πολιτική των δημιουργών, ο εξαμερικανισμός της θεωρίας του δημιουργού και η κριτική πάνω σε αυτή, φεμινιστική θεωρία, η συζήτηση για την κινηματογραφική γλώσσα, σημειωτική, αφηγηματολογία, πολιτισμική θεωρία κ.α. Στοχος είναι στο τέλος του εξαμήνου οι φοιτητές/τριες να είναι σε θέση να συγγράψουν ένα σύντομο δοκίμιο κινηματογραφικής ανάλυσης στο οποίο θα συγκρίνουν το έργο δημιουργών, χρησιμοποιώντας στοιχεία των θεωρητικών προσεγγίσεων που παρουσιάστηκαν στο μάθημα. Ως παραδείγματα φιλμικής ανάλυσης οι φοιτητές/τριες θα έχουν τη δυνατότητα να εμβαθύνουν στο έργο κλασσικών σκηνοθετών/τριών που συνέβαλαν καθοριστικά στην ανανέωση της κινηματογραφικής γλώσσας και στην ανάπτυξη ενός προσωπικού ύφους (για παράδειγμα Alfred Hitchcock, Ingmar Bergman, Agnès Varda, Carl Th. Dreyer, Andrei Tarkovski, Chantal Akerman, Stanley Kubrick, Robert Bresson, Jacques Tati). Επίσης θα είναι σε θέση να εντοπίζουν τις επιδράσεις των παραπάνω δημιουργών

 

ΒΙΒΛΙΟΓΡΑΦΙΑ


  • Bordwell David & Kristine Thompson (2004) Εισαγωγή στην τέχνη του κινηματογράφου, ΜΙΕΤ, Αθήνα 2004
  • Dick Bernard (2010) Ανατομία του κινηματογράφου, Πατάκης, Αθήνα