Skip to main navigation Skip to main content Skip to page footer
Menu

ΣΕΝΑΡΙΟΓΡΑΦΙΑ Ι: ΕΙΣΑΓΩΓΗ

KΩΔΙΚΟΣ ΜΑΘΗΜΑΤΟΣ: 46106

ΤΥΠΟΣ: ΥΠΟΧΡΕΩΤΙΚΟ

ΕCTS: 5

ΕΞΑΜΗΝΟ: 1ο

ΓΛΩΣΣΑ: ΕΛΛΗΝΙΚΗ

 

ΑΝΤΙΚΕΙΜΕΝΟ ΜΑΘΗΜΑΤΟΣ


Αντικείμενο του μαθήματος είναι η δημιουργία αφήγησης μιας ιστορίας (σεναρίου) με οπτικοακουστικά μέσα. Παρουσιάζονται οι βασικές αρχές, τεχνοτροπίες, μεθοδολογίες παραγωγής κειμένου για οπτικο-ακουστικά έργα αλλά και γραφής με οπτικοακουστικά μέσα. Τίθενται στο επίκεντρο οι νέες κειμενικότητες και μεθοδολογίες παραγωγής κειμένου, εξετάζοντας βασικές έννοιες της θεωρίας του δράματος και της οντολογίας των νέων μέσων καθώς και ζητήματα δραματουργίας του ήχου και της εικόνας και αφηγηματικότητας. Τέλος, συζητούνται όροι και έννοιες όπως οι: μίμηση, ποιητική, δραματουργία, φαινομενολογία / σημειωτική, η δραματική πλοκή, η κατασκευή των χαρακτήρων, ο Συγγραφέας (author) και το συλλογικό έργο τέχνης. 

Στόχος του μαθήματος είναι η εισαγωγή των φοιτητών στη σεναριογραφία, από τον κινηματογράφο και το βίντεο έως τις ψηφιακές μορφές καλλιτεχνικής έκφρασης, μέσα από μια διεπιστημονική και διακαλλιτεχνική προσέγγιση, μελετώντας βασικές θεωρητικές προσεγγίσεις και παρουσιάζοντας εγχώριες και διεθνείς, καλές καλλιτεχνικές πρακτικές.

 

ΒΑΣΙΚΕΣ ΘΕΜΑΤΙΚΕΣ ΕΝΟΤΗΤΕΣ


  • Ορισμοί, προσδιορισμοί, και βασικές Έννοιες στις θεωρίες της αφήγησης/ εισαγωγή στην σεναριακή γραφή

  • Αφηγηματικός σχεδιασμός και είδη/τύποι αφηγήσεων

  • Ορολογία αφηγηματικού σχεδιασμού: premise, πλαίσιο δράσης, σκηνικός χώρος, χρόνος, σκηνές, στιγμές και πράξεις.

  • Χτίζοντας τον χαρακτήρα: χαρακτηριστικά και πραγματικός χαρακτήρας, σχέση με δομή, αφηγηματικό τόξο του ήρωα

  • Εντοπίζοντας και σχεδιάζοντας την «αφορμή» και τις κορυφώσεις

  • Σύνθεση σκηνών

  • Γραφή διαλόγων

  • Ειδικά θέματα σεναριακής γραφής: voice over, ημερολόγια και μεταφορές (adaptation)

  • Αφήγηση – Σενάριο στο ντοκιμαντέρ

  • Άλλες μορφές αφήγησης και σενάριο - πειραματικός κινηματογράφος

ΒΙΒΛΙΟΓΡΑΦΙΑ

  • BARTHES, R. (1979), Μυθολογίες. Μάθημα. Αθήνα: Ράππα.

  • BARTHES, R. (1988), Εικόνα-Μουσική-Κείμενο. Αθήνα: Πλέθρον.

  • BERNARD S.C., Documentary Storytelling Film and Videomakers, Focal Press, Λονδίνο 2014

  • BLUM R., Television and Screenwriting - From Concept to Contract, Focal Press, Λονδίνο 2001

  • BOLTER D.J., GRUSIN R., Οι μεταμορφώσεις της γραφής, Μτφ. Δ,Ντούνας, Μεταίχμιο, Αθήνα 2006

  • BORDWELL D., THOMPSON K., Εισαγωγή στην τέχνη του κινηματογράφου, Μτφ.Κ.Κοκκινίδη, ΜΙΕΤ, Αθήνα 2011

  • CHEKHOV A., Η Τέχνη της γραφής. Συμβουλές σε ένα νέο συγγραφέα, Μτφ.Β. Ντινόπουλος, Εκδόσεις Πατάκη, Αθήνα 2007

  • DANCYGER K., Global Screenwriting, Focal press, Λονδίνο 2001

  • EARNSHAW S.,(επιμ.), The Handbook of Creative Writing, Edinburgh University Press, Εδιμβούργο 2007

  • FIELD, S.  (1986), Το σενάριο. Η τέχνη και η τεχνική (οι βάσεις της σεναριογραφίας), Αθήνα: Κάλβος

  • FLEISCHER, I. (2010), Of Scripts and Life, MFI script2film workshops.

  • GENETTE G., Παλίμψηστα, Μτφ.Β.Πατσόγιαννης, ΜΙΕΤ, Αθήνα 20018

  • KORAKIDOU V. & CHARITOS D., «The spatial context of the aesthetic experience in interactive art: an inter-subjective relationship», Technoetic Arts, Vol. 9, Nr. 2 & 3 (2011),  Bristol: Intellect

  • McKEE, R., Το σενάριο: ουσία, δομή, ύφος και βασικές αρχές, Αθήνα: Πατάκης

  • ROMANSKA M., (επιμ.) The Routledge Companion to Dramaturgy, Routledge, London 2014

  • ΑΡΙΣΤΟΤΕΛΗΣ, Περί Ποιητικής, μτφ. Σ.Μενάρδου, Εισαγωγή, κείμενο και ερμηνεία Συκουτρής, Ι., Βιβλιοπωλείον της Εστίας, Αθήνα 2011

  • ΒΑΛΟΥΚΟΣ, Σ Το Σενάριο – Η Δομή Και Η Τεχνική Της Συγγραφής, Αιγόκερως, Αθήνα 2002

  • ΚΑΛΟΓΕΡΟΠΟΛΟΥ Χ., Σενάριο - Η τέχνη της επινόησης της αφήγησης στον κινηματογράφο, Νεφέλη, Αθήνα 2006

  • ΠΟΥΛΟΥ Α., Η αρχαία ελληνική τραγωδία και το ψηφιακό θέατρο: Ερείπια, Μεταμορφώσεις,Δραματουργίες, Εκδόσεις Αιγόκερως, Αθήνα, 2020

  • ΤΑΡΚΟΦΣΚΙ, Α. (1987), Σμιλεύοντας τον χρόνο, Αθήνα: Νεφέλη

  • ΦΡΟΥΝΤ, Σ. (2009), Το ανοίκειο, Αθήνα: Πλέθρον.

  • ΦΡΟΥΝΤ, Σ. (2018), Η ερμηνεία των ονείρων, Αθήνα: Πλέθρον