KΩΔΙΚΟΣ ΜΑΘΗΜΑΤΟΣ: 46202
ΤΥΠΟΣ: ΥΠΟΧΡΕΩΤΙΚΟ
ΕCTS: 5
ΕΞΑΜΗΝΟ: 2ο
ΓΛΩΣΣΑ: ΕΛΛΗΝΙΚΗ
ΑΝΤΙΚΕΙΜΕΝΟ ΜΑΘΗΜΑΤΟΣ
Το μάθημα διδάσκει στους/στις φοιτητές/τριες τα θεωρητικά εργαλεία αλλά και τις πρακτικές ασκήσεις μέσα από τις οποίες θα μπορούν να αναλύουν οπτικές συνθέσεις με πολύ μεγαλύτερη ακρίβεια αλλά και να σχεδιάζουν και να φωτογραφίζουν τα δικά τους έργα με μεγαλύτερη συνείδηση και γνώση. Σε κάθε μάθημα θα υπάρχει μια σειρά από παραδείγματα από ποικιλία μέσων. Παράλληλα δίνονται παραδείγματα οπτικής σύνθεσης από τον κινηματογράφο, τη γραφιστική, τα διαδραστικά μέσα, τα κόμικ, τη ζωγραφική και τη φωτογραφία.
ΒΑΣΙΚΕΣ ΘΕΜΑΤΙΚΕΣ ΕΝΟΤΗΤΕΣ
- Ανάλυση της οπτικής σύνθεσης και αναγνωρίζοντας βασικούς όγκους: Στην ενότητα αυτή πραγματοποιούνται εφαρμοσμένες ασκήσεις, ώστε να μάθουν οι φοιτητές/τριες να απλοποιούν μια πολύπλοκη φαινομενικά σύνθεση σε απλούστερες αναγνωρίσιμες μορφές.
- Ανάγνωση εικόνων και πως επηρεάζεται από την ανάγνωση κειμένων: Πώς επηρεάζει την οπτική σύνθεση και ανάγνωση εικόνων ο τρόπος ανάγνωσης κάθε λαού και πώς κατ’ επέκταση αυτό επηρεάζει την κινηματογραφική γλώσσα και μοντάζ.
- Κανόνας Τρίτων: Χρυσή τομή και Προοπτική μονού σημείου φυγής. Μέσα από σειρά παραδειγμάτων θα παρουσιαστούν και θα αναλυθούν υποδιαιρέσεις του κάδρου που βοηθούν στη σύνθεση.
- Ισορροπία: Δημιουργία της αίσθησης ισορροπίας και ανισορροπίας χρησιμοποιώντας στοιχεία οπτικής σύνθεσης. Πώς μπορεί να προκληθεί συναίσθημα από την ισορροπία στο κάδρο.
- Βάθος, Προοπτική και Αντίθεση: Η χρήση της προοπτικής και των αντιθέσεων για τη δημιουργία της αίσθησης βάθους και χώρου.
- Αντικείμενα και πρόσωπα στον χώρο: Η σχέση της ανθρώπινης φιγούρας στο κάδρο. Μια εισαγωγή στο θέμα των φακών σε σχέση με την οπτική σύνθεση.
- Φωτοσκίαση, Χρώμα: Χρησιμοποιώντας συμπληρωματικά χρώματα και παλέτες για να ενισχύσουμε την οπτική σύνθεση. Παρουσίαση της χρωματικής παλέτας στον κινηματογράφο.
- Κείμενο και εικόνα: Σύνθεση εικόνας και κειμένου στην γραφιστική στο motion design και στους τίτλους ταινιών: Προσελκύοντας το βλέμμα του θεατή. Τρόποι να προσελκυστεί η προσοχή του θεατή σε συγκεκριμένα μέρη του κάδρου χρησιμοποιώντας καθαρά αρχές οπτικής σύνθεσης.
- Εισαγωγή στην σημειωτική και εννοιολογική ανάλυση εικόνων
ΒΙΒΛΙΟΓΡΑΦΙΑ
- Framed Ink: Drawing and Composition for Visual Storytellers by Marcos Mateu-Mestre Taschenbuch 2010
- Film Directing Shot by Shot, Steven Katz, Wiese Productions 1991