Skip to main navigation Skip to main content Skip to page footer
Menu

ΘΕΩΡΙΑ ΤΟΥ ΚΙΝΗΜΑΤΟΓΡΑΦΟΥ Ι: ΕΙΣΑΓΩΓΗ ΣΤΗΝ ΟΠΤΙΚΟΑΚΟΥΣΤΙΚΗ ΓΛΩΣΣΑ

KΩΔΙΚΟΣ ΜΑΘΗΜΑΤΟΣ: 46402

ΤΥΠΟΣ: ΥΠΟΧΡΕΩΤΙΚΟ

ΕCTS: 5

 

ΑΝΤΙΚΕΙΜΕΝΟ ΜΑΘΗΜΑΤΟΣ


Το μάθημα αποσκοπεί στην εις βάθος διερεύνησης όλων των στοιχείων που ανήκουν στο χώρο της κινηματογραφικής και οπτικοακουστικής γλώσσας. Οι φοιτητές/τριες θα εμβαθύνουν σε ζητήματα κινηματογραφικής γλώσσας, αφενός μέσα από τη χρήση και κατανόηση των δομικά στοιχεία του κινηματογράφου (πλάνο, καρέ, κάδρο, σεκάνς), και μέσα από την εξοικείωση με τους κύριους όρους της κινηματογραφικής γλώσσας (mise-en-scène, μοντάζ, αφήγηση κλπ).

Ως παραδείγματα φιλμικής ανάλυσης οι φοιτητές/τριες θα έχουν τη δυνατότητα να εμβαθύνουν στο έργο κλασσικών σκηνοθετών/τριών που συνέβαλαν καθοριστικά στην ανανέωση της κινηματογραφικής γλώσσας και στην ανάπτυξη ενός προσωπικού ύφους (για παράδειγμα Alfred Hitchcock, Ingmar Bergman, Agnès Varda, Carl Th. Dreyer, Andrei Tarkovski, Chantal Akerman, Stanley Kubrick, Robert Bresson, Jacques Tati). Επίσης θα είναι σε θέση να εντοπίζουν τις επιδράσεις των παραπάνω δημιουργών σε έργα του σύγχρονου κινηματογράφου και των οπτικοακουστικών τεχνών.

 

ΒΑΣΙΚΕΣ ΘΕΜΑΤΙΚΕΣ ΕΝΟΤΗΤΕΣ


  • Εικαστικό και αφηγηματικό λεξιλόγιο του οπτικοακουστικού έργου (φορμά, σύνθεση του κάδρου, κινήσεις κάμερας, γωνίες λήψεις, οργάνωση του χώρου).

  • Τεχνολογία, υλικότητα και μορφή στον κινηματογράφο (φιλμ και ψηφιακά μέσα, χρώμα, ήχος, πλαίσιο προβολής και θέασης κλπ).

  • Φιλμική ανάλυση οπτικοακουστικών έργων κλασσικών σκηνοθετών/τριών.

  • Στάδια δημιουργίας μιας κινηματογραφικής ταινίας.

  • Επαγγέλματα και οι ειδικότητες του κινηματογράφου.

 

ΒΙΒΛΙΟΓΡΑΦΙΑ

  • Arnheim, Rudolf (2008) Το φιλμ ως τέχνη. Οι θεμελιώδεις αρχές της τέχνης του κινηματογράφου, Καθρέφτης, Αθήνα 
  • Aumont Jacques (2009) Κινηματογράφος και σκηνοθεσία, Πατάκης, Αθήνα 
  • Badley, Linda (2009), Lars Von Trier, Contemporary Film Directors, University of Illinois Press, Urbana Chicago Springfield 
  • Balasz, Bela (1992) Η θεωρία του φιλμ: η δημιουργική κάμερα, το σενάριο, ο ήχος, το μοντάζ. Αιγόκερως, Αθήνα 
  • Bazin, Andre (1989) Τι είναι ο κινηματογράφος Β’. Μια αισθητική του ρεαλισμού και του Νεορεαλισμού, Αιγόκερως, Αθήνα 
  • Bresson, Robert (1975) Notes sur le cinématographe, Folio Gallimard, Paris
  • Cook, David (2003) A history of Narrative Film, (4th edition) W.W. Norton&Company, New York, London 
  • Elsaesser, Thomas (2005), European Cinema. Face to Face with Hollywood, Amsterdam University Press, Amsterdam 
  • Emanuel, Siety (2003) Το Πλάνο, Πατάκης, Αθήνα 
  • Guerin, Anne Marie (2007), Η αφήγηση στον κινηματογράφο, Πατάκης, Αθήνα. 
  • Hayward, Susan (2017) Οι βασικές έννοιες του κινηματογράφου, Πατάκης Αθήνα
  • Huet, Anne (2007) Το σενάριο, Πατάκης, Αθήνα 
  • Kovacs Andras Balint (2007), Screening Modernism. European Art Cinema 1950-1980, University of Chicago Press, Chicago and London 
  • Pinel, Vincent (2006) Το μοντάζ, Πατάκης, Αθήνα 
  • Strauss Frederic & Anne Huet (2008) Η κατασκευή μιας ταινίας, Πατάκης, Αθήνα 
  • Tirard Laurent (2008) Master Class. Μαθήματα σκηνοθεσίας από τους σημαντικότερους σύγχρονους κινηματογραφιστές, Πατάκης, Αθήνα 
  • Vassé Claire (2003) Ο διάλογος: από το γραπτό κείμενο στην ταινία, Πατάκης, Αθήνα 
  • Wheatley Catherine (2009) Michael Haneke’s Cinema: The Ethic of the Image, Berghahn Books, London 
  • Wollen, Peter (1973) Η σημειολογία του κινηματογράφου, Κάλβος Αθήνα
  • Αντονιόνι Μικελάντζελο (1988) Κείμενα και Συνεντεύξεις, Αιγόκερως, Αθήνα 
  • Ρήντερ, Κηθ (2000) Ιστορία του Παγκόσμιου Κινηματογράφου (1895-1975, Αιγόκερως
  • Ταρκόφσκι, Αντρέϊ (1987) Σμιλεύοντας το χρόνο, Νεφέλη, Αθήνα
  • Τρυφώ, Φρανσουά (1986) Χίτσκοκ, Υψιλον/βιβλία, Αθήνα