Menu

ΙΣΤΟΡΙΑ ΤΟΥ ΠΑΓΚΟΣΜΙΟΥ ΚΙΝΗΜΑΤΟΓΡΑΦΟΥ Ι

KΩΔΙΚΟΣ ΜΑΘΗΜΑΤΟΣ: 46104

ΕΞΑΜΗΝΟ ΣΠΟΥΔΩΝ: Α'

ΤΥΠΟΣ: ΥΠΟΧΡΕΩΤΙΚΟ

ΕCTS: 5

 

ΑΝΤΙΚΕΙΜΕΝΟ ΜΑΘΗΜΑΤΟΣ


Το μάθημα επιχειρεί μια επισκόπηση της τέχνης του κινηματογράφου από την εμφάνισή του έως σήμερα, εστιάζοντας στις τεχνολογικές, οικονομικές και αισθητικές μεταβολές του μέσου, την αλληλεπίδραση του με άλλες τέχνες, φωτογραφία, εικαστικές και παραστατικές τέχνες, λογοτεχνία. Εξετάζονται τα σημαντικότερα κινήματα, ρεύματα και σχολές στην ιστορία του κινηματογράφου σε συνάρτηση με το κοινωνικοπολιτικό και ιδεολογικό πλαίσιο στο οποίο αναπτύχθηκαν, από τα τέλη του 19ου αιώνα έως το 1958, χρονιά που θα σηματοδοτήσει την ανάδυση νέων κινηματογραφικών κινηματων.

 

ΒΑΣΙΚΕΣ ΘΕΜΑΤΙΚΕΣ ΕΝΟΤΗΤΕΣ


  • Πρoϊστορία του κινηματογράφου, εφευρέτες και πρωτοπόροι. Η ανάπτυξη της κινηματογραφικής γλώσσας.

  • Γερμανικός Εξπρεσιονισμός: Η επίδραση του Α’ παγκοσμίου πολέμου στη διεθνή κινηματογραφική αγορά, ανάπτυξη των γερμανικών στούντιο

  • Ο κινηματογράφος στα χρόνια της Δημοκρατίας της Βαϊμάρης έως την άνοδο του ναζισμού (F.W.Murnau, Fritz Lang, G.W. Pabst, Leni Riefenstahl, Josef von Sternberg).

  • Σοβιετικός Κινηματογράφος: Η έννοια του μοντάζ και ο κοινωνικός ρόλος του κινηματογράφου στα πρώτα χρόνια της Σοβιετικής Ένωσης (Sergei Eisenstein, Alexander Medvedkin, Dziga Vertov).

  • Κινηματογράφοι της avant garde, ντανταϊσμός, σουρεαλισμός και φουτουρισμός, πειραματικός, μη αφηγηματικός και μη μυθοπλαστικός κινηματογράφος της δεκαετίας του 1920.

  • Γαλλικός κινηματογράφος, ποιητικός ρεαλισμός (Jean Renoir, Marcel Carné, Max Ophuls).

  • Αμερικάνικος κινηματογράφος και κλασσικό Χόλυγουντ στην περίοδο 1930-1950. 

  • Ασιατικός κινηματογράφος, ανάπτυξη του ιαπωνικού και ινδικού συστήματος των στούντιο, ταινία τέχνης και εμπορικά είδη (Yasujiro Ozu, Kenji Mizoguchi, Akira Kurosawa, Satyajit Ray).

  • Ιταλικός κινηματογράφος και η επίδραση του Β’ παγκοσμίου πολέμου στην ιταλική παραγωγή. Νεορεαλισμός και η προβληματική της αναπαράστασης της πραγματικότητας (Luchino Visconti, Roberto Rossellini, Vittorio de Sica, Federico Felini κ.α).

  • Παραδείγματα ευρωπαϊκού μοντερνισμού που ανανεώνουν την κλασσικής αφήγηση σε Γαλλία, Ισπανία, Σκανδιναβικές χώρες. 

 

ΒΙΒΛΙΟΓΡΑΦΙΑ

  • Bordwell David & Thompson Kristine (2015), Ιστορία του Κινηματογράφου, Αθήνα: Πατάκης
  • Sorlin, Pierre (2004) Ευρωπαϊκός κινηματογράφος, Ευρωπαϊκές κοινωνίες 1939-1990, Αθήνα: Νεφέλη
  • Aumont Jacques (2009) Κινηματογράφος και σκηνοθεσία, Αθήνα: Πατάκης 
  • Balasz, Bela (1992) Η θεωρία του φιλμ: η δημιουργική κάμερα, το σενάριο, ο ήχος, το μοντάζ. Αθήνα: Αιγόκερως 
  • Bazin, André (1962) «Ο σκηνοθέτης De Sica» στο Vittorio De Sica, επιμέλεια Α. Κυριακίδης (2000) Θεσσαλονίκη: Φεστιβάλ Κινηματογράφου Θεσσαλονίκης
  • Bazin, André (1989) Τι είναι ο κινηματογράφος Β’. Μια αισθητική του ρεαλισμού και του Νεορεαλισμού, Αθήνα: Αιγόκερως 
  • Bordwell David (1985) Narration in Fiction Film, London and New York: Routledge 
  • Bordwell David & Kristin Thompson (2004) Εισαγωγή στην Τέχνη του Κινηματογράφου Μορφωτικό Ίδρυμα Εθνικής Τραπέζης, Αθήνα 
  • Bordwell David, 1988, Ozu and the Poetics of Cinema, Princeton: Princeton University Press
  • Bordwell David, Janet Staiger and Kristin Thompson, (1985) The Classical Hollywood Cinema. Film Style & Mode of Production to 1960, London: Routledge
  • Cook, David (2003) A history of Narrative Film, (4th edition) New York: W.W. Norton&Company
  • Deleuze, Gilles (2010) Κινηματογράφος ΙΙ. Η χρονοεικόνα, Αθήνα: Νήσος 
  • Dick, Bernard (2009) Ανατομία του Κινηματογράφου, Αθήνα: Πατάκης 
  • Elsaesser, Thomas (2005), European Cinema. Face to Face with Hollywood, Amsterdam: Amsterdam University Press, 
  • Gomery, Douglas, 1998, H Ιστορία του Κινηματογράφου, Αθήνα: Έλλην.
  • Grainge, Paul,  Mark Jancovich, Sharon Monteith (2007) Film Histories. An Introduction and Reader, Edinburgh: Edinburgh University Press 
  • Hayward, Susan (2017) Οι βασικές έννοιες του κινηματογράφου, Αθήνα: Πατάκης
  • Krakauer, Siegfried (2004) From Calligari to Hitler. A phychological history of the German film, Princeton: Princeton University Press 
  • Landy, Marcia (2000) Italian Film Cambridge: Cambridge University Press 
  • Spicer, Andrew (2002) Film Noir, New York: Routledge 
  • Wollen, Peter (1973) Η σημειολογία του κινηματογράφου Αθήνα: Κάλβος
  • Αϊζενστάιν Σεργκεί, 2003, Η Μορφή του φιλμ, Αθήνα: Αιγόκερως.
  • Άισνερ, Λοττε (1990), Η δαιμονική οθόνη. Γερμανικός Κινηματογράφος και Εξπρεσιονισμός, Αθήνα: Αιγόκερως;
  • Βαλούκος,Στάθης (2003) Ιστορία του Κινηματογράφου, Αθήνα: Αιγόκερως
  • Κυριακίδης, Αχιλλέας (2000) Vittorio De Sica Θεσσαλονικη: Φεστιβάλ Κινηματογράφου Θεσσαλονίκης 
  • Κύρου, Αδωνις (1976), Ο Σουρεαλισμός στον Κινηματογράφο, Αθήνα: Κάλβος
  • Ρήντερ, Κηθ (2000) Ιστορία του Παγκόσμιου Κινηματογράφου (1895-1975) Αθήνα: Αιγόκερως