Menu

ΑΛΛΗΛΕΠΙΔΡΑΣΗ ΑΝΘΡΩΠΟΥ – ΥΠΟΛΟΓΙΣΤΗ

KΩΔΙΚΟΣ ΜΑΘΗΜΑΤΟΣ: 46102

ΕΞΑΜΗΝΟ ΣΠΟΥΔΩΝ: Α'

ΤΥΠΟΣ: ΥΠΟΧΡΕΩΤΙΚΟ

ΕCTS: 5

 

ΑΝΤΙΚΕΙΜΕΝΟ ΜΑΘΗΜΑΤΟΣ


Στο μάθημα αυτό δίνεται έμφαση στην κατανόηση του τρόπου με τον οποίο ο άνθρωπος βιώνει το επικοινωνιακό αυτό φαινόμενο αλλά και στο πώς πρέπει να σχεδιάζεται και να υλοποιείται η συνολική εμπειρία της επικοινωνίας ανθρώπου -  υπολογιστή, τόσο σε επίπεδο αισθητηριακο-κινητικής όσο και νοητικής διεργασίας. Δίνεται λιγότερη σημασία στον τρόπο με τον οποίο το υπολογιστικό σύστημα λειτουργεί για να λαμβάνει και να ερμηνεύει την εισερχόμενη πληροφορία από τον άνθρωπο.  

Είναι αναγκαίο να διερευνηθούν όλες οι αντιληπτικές  μορφές επικοινωνίας μεταξύ του ανθρώπου και του συστήματος. Για την υποστήριξη της ανάπτυξης αποδοτικού και κατανοητού διαλόγου μεταξύ ανθρώπου και υπολογιστή είναι ακόμη απαραίτητη η διαδικασία διερεύνησης και αξιολόγησης της χρησιμότητας των συστημάτων διεπαφής από τα πρωταρχικά στάδια δημιουργίας τους. Πρέπει τέλος να τονισθεί η δυσκολία της διερεύνησης και κατανόησης του ιδιαίτερα πολύπλοκου φαινομένου της επικοινωνίας ανθρώπου - μηχανής η οποία έχει ανάγκη συνδρομής πολλών γνωστικών περιοχών, όπως η πληροφορική επιστήμη, η εργονομία, η ψυχολογία της αντίληψης, η γνωσιακή επιστήμη, οι επιστήμες και τέχνες του σχεδιασμού (γραφιστική, αρχιτεκτονική), κλπ. 

Καθώς όλο και μεγαλύτερο μέρος των καθημερινών κοινωνικών και πολιτιστικών μας εμπειριών επιτυγχάνεται με την μεσολάβηση ηλεκτρονικών συστημάτων που συνήθως ελέγχονται από υπολογιστές, είναι απαραίτητο να μας απασχολήσει ο τρόπος με τον οποίο αυτή η «ηλεκτρονικής φύσης» μεσολάβηση μπορεί να επηρεάσει την καθημερινή ζωή των ανθρώπων. Κατά συνέπεια, απώτερος στόχος του μαθήματος θα είναι η κατανόηση του τρόπου με τον οποίο οι σύγχρονες μορφές επικοινωνίας ανθρώπου-υπολογιστή επηρεάζουν και πιθανώς μεταλλάσσουν την διαδικασία της επικοινωνίας στην καθημερινή μας ζωή.

 

ΒΑΣΙΚΕΣ ΘΕΜΑΤΙΚΕΣ ΕΝΟΤΗΤΕΣ


  • Η χρήση υπολογιστικών συστημάτων ως επικοινωνιακή δραστηριότητα – ανάλυση της έννοιας και της διαδικασίας επικοινωνίας ανθρώπου-μηχανής (Human-machine communication) 
  • Πολλαπλοί τρόποι επικοινωνίας ανθρώπου - μηχανής διαμέσου αντίστοιχων αισθητηριακών μεθόδων μετάδοσης μηνυμάτων και των συνδυασμών αυτών
  • Αλληλεπίδραση ανθρώπου-υπολογιστή, σύστημα διεπαφής ανθρώπου-υπολογιστή, σχεδιασμός αλληλεπίδρασης
  • Συστήματα διεπαφής (human–computer interfaces): η ανθρώπινη πλευρά και η πλευρά του υπολογιστή 
  • Γενιές συστημάτων διεπαφής ανθρώπου-υπολογιστή, ιστορική αναδρομή, σύγχρονα συστήματα υπολογιστικών γραφικών, δισδιάστατα και τρισδιάστατα γραφικά συστήματα διεπαφής
  • Τρισδιάστατα γραφικά συστήματα διεπαφής: εικονική πραγματικότητα,  τεχνολογία αιχμής και σχεδιασμός εικονικών περιβαλλόντων, ενισχυμένη πραγματικότητα και υβριδικά περιβάλλοντα.
  • Διάχυτη και πανταχού παρούσα υπολογιστική (pervasive and ubiquitous computing) και το διαδίκτυο των πραγμάτων (internet of things)
  • Κινητή επικοινωνία – μέσα επικοινωνίας δι’ εντοπισμού (locative media) και η επέκταση του πλαισίου αλληλεπίδρασης στον αστικό χώρο

 

ΒΙΒΛΙΟΓΡΑΦΙΑ

  • Αβούρης, Ν. (2000) Εισαγωγή στην Επικοινωνία Ανθρώπου – Υπολογιστή, Δίαυλος, Αθήνα.

  • Dix, A., Finlay, J., Abowd, G. & Beale, R. (2007) Επικοινωνία Ανθρώπου – Υπολογιστή, Αθήνα: Γκιούρδας. ISBN: 960-512-503-X

  • Norman, D. (1998) Σχεδιασμός των αντικειμένων της καθημερινότητας, Αθήνα: Κλειδάριθμος. ISBN : 978-960-461-339-7

  • Reeves, B. & Nass, C. (2002) The Media Equation: How people treat computers, television and new media like real people and places. Leland Stanford Junior University: CSLI Publications.

  • Riva, G. (1999) Virtual Reality as Communication Tool: A Sociocognitive Analysis. Presence, τομ. 8, τχ. 4: 462–468. Massachusetts: ΜΙΤ Press.

  • Suchman, L. (1987) Plans and Situated Actions: The problem of human-machine communication. Cambridge University Press.

  • Turkle, S. (1984) The Second Self. New York: Simon & Schuster.

  • Wardrip-Fruin, N. & Montfort, N. (επιμ.), The New Media Reader (2003). Cambridge, Massachusetts: The MIT Press.